#eFlet 17

Gama a-moll

Pierwsza gama molowa, którą gramy to flecie to gama a-moll. Przy kluczu nie ma żadnego znaku chromatycznego (jak gama C-dur), ale by brzmiała tak charakterystycznie (odmiana harmoniczna), potrzebujemy podwyższyć VII stopnień gamy.

Ćwiczenie na dobry początek

Głęboki oddech Oooo – wciągnij do płuc zimne powietrze. Otwórz buzię, trochę szerzej, jakbyś mówił ooo. Poczuj jak zimne powietrze przepływa przez twoje gardło. Nie spiesz się. Masz całą ćwierćnutę na wzięcie głębokiego oddechu. Jedna sekunda to dużo czasu 😉

Policzmy dźwięki gamy do siedmiu. W gamie a-moll siódmy stopnień to g, czyli podwyższamy go (krzyżykiem) na gis. Potrzebujemy nowego chwytu:

Chwyt gis

Chwyt gis1, gis2

Uwaga, do pracy wkracza piąty palec lewej ręki! Bardzo rzadko z niego korzystamy, dlatego zazwyczaj jest leniwy i wolno się porusza. Konieczne są dodatkowe ćwiczenia aktywizujące leniuszka.

Przy okazji, czy znacie zasadę muzyki o przygodnych znakach chromatycznych? Nie, nie chodzi o przygodę (a właściwie dlaczego nie?). Znaki chromatyczne (np. krzyżyk lub ……) przygodne leżą przed nutą i UWAGA – obowiązują do końca taktu. Kreska taktowa kasuje znak i w kolejnym takcie trzeba go powtórzyć.

Czy już wiecie jakie nuty kryją się pod kwadratami?

Klasa I

Dźwięk dzwon? Posłuchaj Mocny atak dźwięku na trzy sposoby: 1. TU, 2. HA, 3. KU. Następnie naturalna wibracja i wyciszenie.

Inna wersja ćwiczeń gamowych dla pierwszoklasistów.

Ćwiczenie nr 3 i 4 to wstęp do frazowania. Opis metody poniżej.

Klasa II

Dla bardziej zaawansowanych, gama a-moll do e3.

A teraz nauka frazowania, według szkoły Partici George. Jeżeli jeszcze nie znacie tej metody łączenia frazowania z ruchem ciałem, polecam filmiki. Tutaj frazowanie po dwie nuty – ruch: dół-góra.

Frazowanie po dwa – dół-góra

Polecany podręcznik

Flute 102: Mastering The Basics
A Method and Solo Collection for the Intermediate Flutist
by Patricia George and Phyllis Avidan Louke

Dodaj komentarz